Tijdje geleden alweer dat we weer iets hebben gepost met diagnoses.
Hier een korte over een 2014 RangeRover Sport met een lucht vering probleem. C1A13-64, Druk verlaging daalt niet.....
Als je de fout wist en je laat de auto zakken. Dan springt hij vrij snel weer terug naar een hoger niveau. De auto omhoog brengen is geen probleem. Dus er zijn geen zorgen over de compressor zelf.
Wat is er dan wel aan de hand?
Het systeem verwacht een bepaalde dalingssnelheid als de auto omlaag moet. Als de daling niet snel genoeg gaar. Kunnen er een paar dingen aan de hand zijn. - Er is een opstakel waar de auto op terecht komt tijdens zakken. (Vandaar ook dat hij het voertuig meteen weer verhoogd)- De ontlastkleppen werkt niet.- Er is een hoogte sensor die zijn werk niet doet.-
Als we de data van de sensoren tijdens het zakken en verhogen gaan bekijken in grafiek vorm, zien we eigenlijk niets geks of iets wat afwijkt in signaalbeeld.
Ook hebben we de ontlastklep voor de drukverlaging gecontroleerd en die doet gewoon zijn werk. Echter zit er na de ontlastklep een geluidsdemper. Een soort metaalfilter die er voor zorgt dat het afblaasgeluid enorm gedempt word. Maar iedereen die in de werkplaats een compressor heeft met een tank, weet dat je deze regelmatig moet afwateren. (Tenzij je daar speciaal droger apparatuur voor hebt zoals in de schade branche)
De compressor van de luchtvering doet dit gewoon elke keer tijdens het verlagen. Maar water bevat kalk. En kalk aanslag zorgt er voor dat het metaalfilter verstopt. Logisch dus dat het voertuig niet snel genoeg zakt als hij afblaast met een enorme restrictie.
Filter gedemonteerd en getest. Meerdere keren de luchtvering op en neer laten gaan (niet te vaak achter elkaar, want de pomp draait overuren en word heet)Maar heeft geen problemen meer gegeven.
Filter vervangen voor een nieuwe en klaar.
Reactie plaatsen
Reacties